Het proces van collapse ankers bestaat uit het integreren van een negatieve ervaring met een positief gevoel. Hierdoor wordt het negatieve gevoel geneutraliseerd en krijgt de persoon meer (neurologische) mogelijkheden om met die situatie om te gaan.

Het proces

  1. Breng het rapport tot stand.
  2. Stel het kader vast. “Ik ga zo een proces met je doen dat ‘collapse anker’ genoemd wordt (geef aan hoe het proces zal verlopen) en daarom is het noodzakelijk dat ik je aanraak. Is dat goed?” Gebruik trance (Milton taalpatronen).
  3. Identificeer de negatieve stemming die moet verdwijnen.
  4. Identificeer welke vermogende stemmingen vereist zijn. “Wat heb je nodig in die situatie? En wat nog meer?”
  5. Anker de vermogende stemmingen gestapeld op dezelfde plek. Ga zelf in de vermogende stemming die je oproept, en zorg ervoor dat de andere persoon in een volledig, geassocieerde, intense, congruente stemming is.
  6. Test het positieve anker om er zeker van te zijn dat het significant intenser is dan de negatieve stemming die wordt weggehaald.
  7. Anker de negatieve stemming (slechts één keer!) op een andere plek. “Zie wat je zag, hoor wat je hoorde...” etc.
  8. Vuur nu beide ankers tegelijk af totdat zij hun piek bereiken en de neurologische integratie volledig is. Kalibreer!
  9. Laat het negatieve anker los.
  10. Houd het positieve anker nog ongeveer 5 seconden vast en laat het dan los.
  11. Test de integratie door het oude negatieve anker af te vuren.
  12. Test: “Kun je een gebeurtenis in het verleden herinneren, een gebeurtenis die als je er eerder aan terugdacht je dit die oude stemming zou geven en merk op hoe het nu anders is.”
  13. Future pace: “Kun je aan een gebeurtenis in de toekomst denken, een gebeurtenis die als het was gebeurd in het verleden, je die negatieve stemming zou ervaren én merk op hoe het nu anders is?

Stuur me dit artikel per email in PDF formaat


Voornaam
Verkeerde invoer
Achternaam
Verkeerde invoer
Emailadres *
Het emailadres is onjuist of nog niet ingevuld.