Ik moet anderen altijd tevreden stellen

Herken je het gevoel dat je iedereen tevreden wilt stellen, en dat het je pijn doet wanneer je anderen teleur moet stellen?

Dat noemen we please-gedrag.

De volgende onbewuste gedachten kunnen veel voorkomen bij de zogenaamde "pleaser", en die herken je misschien wel:
  • Ik moet altijd klaarstaan voor anderen
  • De ander gaat vóór mij
  • Als ik de ander help, ben ik oké
  • Als ik de ander help, krijg ik erkenning en word ik gezien
  • Zolang ik de ander help, kan er geen conflict ontstaan
  • Ik wil harmonie met iedereen, als ik de ander help blijft de sfeer goed
  • Zolang de ander door kan met het werk gaat het goed
  • Als ik de ander niet help, beïnvloed dit mijn beoordeling
Pleasegedrag is heel kort gezegd: iedereen te vriend willen houden. En daarom ‘besluit’ je je eigen wensen en behoeften opzij te zetten en jezelf minder belangrijk te vinden dan anderen. Een pleaser is bang om anderen teleur te stellen. Elke keer dat de pleaser een ander helpt, maakt zijn lichaam de stof dopamine aan en dat voelt goed.

Herkenbare situaties zijn wellicht:
  1. Je vindt het moeilijk om Nee te zeggen op verzoeken, en dus zeg je bijna altijd Ja. Je voelt je gestresst omdat je tegen teveel dingen Ja hebt gezegd en je geen tijd overhoudt voor jezelf, of je voelt dat er gebruik wordt gemaakt van jouw goedheid.
    I.p.v. Ja zeg je voortaan eerst: "Ik denk er even over, ik kom bij je terug” of "Ik denk het niet, maar ik ga het even bekijken." Hiermee geef je jezelf meer tijd om erover na te denken. Wat ook goed werkt is het vooraf plannen van Me-time in je agenda. Door het vastzetten van deze tijd voor jezelf kun je gemakkelijk zeggen "Nee, ik kan niet, ik heb al een afspraak staan". (met mezelf)
  2. Je zegt snel Sorry voor de kleinste dingen, en eigenlijk ook als het niet jouw ‘schuld’ is.
    Op het moment dat jij je verontschuldigt voor iets dat buiten jouw controle om gebeurt, breng je jezelf onnodig omlaag. Het schaadt niet alleen je zelfvertrouwen, je suggereert hiermee dat je ondergeschikt bent aan de ander. Je vraagt de ander om begrip voor het negatieve, en dat is niet nodig én je doet jezelf er tekort mee.
    De tip is om het woord Sorry te veranderen in Bedankt:
    "Bedankt voor het luisteren” in plaats van "Sorry dat ik je tijd gebruik”.
    "Bedankt voor je geduld” in plaats van "Sorry dat ik zo breedsprakig ben”.
    "Bedankt voor de extra tijd” in plaats van "Sorry dat ik emotioneel werd en dat het meer tijd in beslag nam”.
  3. Je weet soms niet eens wat jouw eigen mening is, en je weet eigenlijk niet wat je wilt.
    Wanneer je niet helder hebt wat jij wilt, zul je merken dat anderen jouw agenda vullen. Dit geeft een onprettig gevoel. Zorg dus dat je je waarden helder krijgt en je aan de slag gaat met persoonlijke ontwikkeling en doelen. Dat zal je veel energie opleveren en ervoor zorgen dat je nog sneller weet waar je wel of niet Ja tegen zegt.
  4. Je zoekt veel en vaak bevestiging.
    Als je dit merkt helpt het om je af te vragen van wie je specifiek bevestiging wilt. Praat tegen jezelf alsof je je eigen beste vriend bent en richt je focus op wat goed gaat ipv wat niet goed gaat. Ga aan de slag met je overtuigingen en investeer in je persoonlijke groei.
  5. Je voelt dat jouw wensen en behoeften niet tellen, zeker niet in vergelijking met die van anderen.
    Het helpt door helderder te worden in je taal, schrap woorden als "misschien", "eigenlijk" maar gebruik bv "ik kies ervoor om thuis te blijven" i.p.v. "sorry ik kan denk ik niet komen". Door stelliger te worden in je uitspraak, krijg je een sterker krachtiger vertrouwen. Het helpt enorm wanneer je werkt aan je persoonlijke bewustwording.
  6. Je komt weinig tot niet voor jezelf op en dus gaan mensen over je grenzen heen. Je zegt weinig van dingen als je het er niet mee eens bent om op die manier conflicten te voorkomen. Je vermijdt het om het oneens te zijn met anderen en je geeft daarom niet écht je mening..
    Het zal helpen als je goed wordt in het geven van feedback. Door hiermee te oefenen zul je merken dat jouw mening een waardevolle bijdrage kan zijn. Als je dit eenmaal ervaren hebt, ben je niet meer te stoppen.