Framing Met framing stuur je iemands gedachten een bepaalde kant op. Dit doe je door bepaalde woorden juist wel of niet te kiezen, ergens mee te vergelijken of bepaalde aspecten weg te laten.

Framing is het opzodanige manier verpakken van een boodschap, dat deze een bepaalde lading meekrijgt. Hoewel het moeilijk is om volledig te ontsnappen aan framing, kun je bewust proberen om kritisch te denken en verschillende perspectieven te overwegen om de invloed van framing op perceptie te verminderen.


Dit omvat:
  • Het stellen van vragen (neem afstand, verander van perspectief, wat is er nog meer?)
  • Het analyseren van bronnen (kan het zijn dat clickbait [letterlijk: klik-aas] van belang is?) en
  • Het bewust zijn van mogelijke framingtechnieken in communicatie.

Framingtechnieken

Woordkeuze: Het gebruik van positieve of negatieve woorden kan een frame creëren rond een bepaald onderwerp.
  • Het beschrijven van een blonde vrouw die makkelijk spullen weggeeft als: "vrijgevige weldoener" of als "naïef blondje".
  • "Sorry dat ik te laat ben." versus "Bedankt voor het wachten."
  • "Gelukszoekers" versus "Mensen die een veilige plek zoeken".
  • Kies je kaas dat 95 % vetvrij is of een kaas die 5% vet bevat?
  • "Ik kreeg veel kritiek op mijn presentatie." versus "Ik kreeg waardevolle feedback op mijn presentatie."
  • COVID-19-vaccins framen als "hoop op het einde van de pandemie" versus "medicijnen met onbekende langetermijneffecten".
  • "Ik heb een grote fout gemaakt." versus "Dit was een leermoment voor mij."
Met de kennis van het NLP Communicatiemodel gaat het hier over de invloed die de woordkeuze heeft op de interne representatie (en de stemming) van de ander.
Vergelijkingen: Het vergelijken van een situatie met een ander kan het perspectief van mensen beïnvloeden.
  • "Koffie is de brandstof van het leven!"
  • "Betaal minder voor je telefoonabonnement dan voor een overnachting in een luxe hotel!"
  • "Winkelen tijdens de uitverkoop is als graven naar goud, maar dan met creditcards!"
Emotionele appèl: Framing kan gebruik maken van emoties om sympathie of antipathie op te wekken ten opzichte van een bepaald onderwerp.
Een veelvoorkomende emotionele appel die op burgers wordt gedaan, is het gevoel van angst of onveiligheid. Dit kan worden gebruikt om steun te krijgen voor maatregelen die de veiligheid zouden vergroten, zoals wetgeving voor verhoogde beveiliging, surveillance of maatregelen ter bestrijding van criminaliteit.
Bijvoorbeeld, bij het voorstellen van nieuwe anti-terrorisme wetten kan de overheid benadrukken dat deze maatregelen de veiligheid van de burger zullen waarborgen en hen beschermen tegen potentiële bedreigingen.
Door het benadrukken van angstwekkende scenario's of dreigingen, kunnen beleidsmakers proberen om steun te vergaren voor hun voorgestelde beleid of acties, terwijl de privacy, vrijheid en individuele rechten van vrije burgers steeds meer worden ingeleverd.

Voorbeelden van emotioneel appèl:
  • "Bescherm jezelf en je gezin met ons beveiligingssysteem."
  • "Vaccineren doe je voor een ander."
  • "Als je echt van me zou houden, zou je me nu niet teleurstellen."
  • "Ik kan niet gelukkig zijn zonder jou, dus je moet bij me blijven."
  • "Als je via een ID inlogt kan er geen nepnieuws meer verspreid worden."
  • "Mensen kunnen dit niet aan, dus we moeten het wel controleren en boetes op zetten."
  • "Als de digitale euro gecontroleerd kan worden en bestuurd kan worden door de overheid, zal er niet meer worden witgewassen. "
Jezelf beschermen wanneer er via framing een emotioneel appel op je gedaan wordt kun je op de volgende manier doen:
  1. Blijf kalm en laat je niet direct meeslepen door de emoties die worden opgeroepen. Neem tijd. Kom er later op terug.
  2. Analyseer de boodschap kritisch en probeer de verborgen agenda achter de framing te identificeren.
  3. Zoek naar objectieve feiten en meerdere perspectieven voordat je een conclusie trekt.
  4. Wees assertief en durf vragen te stellen over de informatie die wordt gepresenteerd.
  5. Vertrouw op je eigen oordeel en intuïtie, zelfs als anderen proberen je te beïnvloeden.
Voorbeeldreacties:
Reactie op een emotioneel appel over veiligheidsmaatregelen: "Ik begrijp dat veiligheid belangrijk is, maar ik zou graag meer informatie willen hebben over hoe deze maatregelen precies worden geïmplementeerd en wat de gevolgen ervan zijn voor onze privacy."
Reactie op een emotioneel appèl over gezondheidsrisico's: "Ik waardeer dat gezondheid een prioriteit is, maar voordat ik instem met deze maatregel, wil ik graag weten welke wetenschappelijke studies er zijn gedaan om de effectiviteit ervan te onderbouwen en welke alternatieven er zijn overwogen."

Selectieve presentatie van informatie: Door bepaalde feiten of aspecten van een kwestie te benadrukken of te verbergen, kan framing een specifieke interpretatie bevorderen.
  • "Dit product heeft 90% tevreden klanten!" (Weggelaten aspect: het totale aantal klanten dat ontevreden is)
  • "Je bespaart €50 als je nu koopt in plaats van later." (Weggelaten aspect: andere mogelijke kosten of nadelen van het product)
  • "Je bent altijd te laat, je geeft nooit om mijn gevoelens." (Je hoort een generalisatie: er wordt weggelaten: de tijden waarop de persoon wél op tijd was en momenten waarop ze wél om de gevoelens van de ander gaven)
  • "Waarom houd je niet van me zoals ik van jou houd?" (Weggelaten aspect: andere manieren waarop de persoon liefde uitdrukt)
  • "Je bent niet productief genoeg, je mist constant deadlines." (Je hoort een generalisatie: er wordt weggelaten:projecten waarbij de persoon wél deadlines heeft gehaald en de omstandigheden die hebben bijgedragen aan het missen van deadlines)
  • "Alleen de mensen die extra uren maken krijgen promotie." (Weggelaten aspect: andere factoren die bijdragen aan promotie, zoals kwaliteit van werk en ervaring)
  • "Je hebt nooit tijd voor ons, je geeft alleen om jezelf." (Je hoort een generalisatie: er wordt weggelaten:momenten waarop de persoon wél tijd heeft doorgebracht met familie en hun persoonlijke behoeften en uitdagingen)
  • "Je broer/zus doet altijd meer voor de familie dan jij." (Je hoort een generalisatie: er wordt weggelaten: andere manieren van bijdragen van de persoon aan de familie en andere factoren die bijdragen aan de dynamiek binnen de familie)
  • "Dit product is een must-have voor elke keuken!" (Weggelaten aspect: andere producten die vergelijkbaar of even nuttig kunnen zijn voor de keuken)
  • "Deze aanbieding is alleen vandaag geldig, dus mis het niet!" (Weggelaten aspect: andere mogelijke aanbiedingen in de toekomst en de voorwaarden van de huidige aanbieding)
Framing door associatie: Door een bepaald onderwerp te associëren met iets positiefs of negatiefs, kan framing de perceptie van mensen beïnvloeden.
  • Fatbike-terreur - suggereert dat een fat-bike bestuurder terreur veroorzaakt
  • Bitcoin-criminelen - suggereert dat handelen in de bitcoin niet eerlijk zou kunnen zijn (en banken wel)
  • Strijd tegen het water - suggereert dat er tegen het water zal moeten worden gestreden
  • Vaccin-weigeraars - suggereert dat personen elke vaccinatie weigeren
  • Vlees-eters - legt de focus op het (mogelijk zo nu en dan) eten van vlees
  • Carrièrevrouw, huismoeder of power vrouw
  • Witte privilege, blanke elite, blanke superioriteit
  • Rijke klasse, kapitalistische elite
Voor elke framing door associatie geldt: iemand is veel meer dan dit ene aspect of die ene keer, én het hoeft helemaal niet zo te zijn. De associatie is al gelegd door het (samengestelde) woord te gebruiken is er al een interne representatie gemaakt.